Prawa Pacjenta
Pacjent ma prawo do:
- świadczeń zdrowotnych odpowiadających wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej
- informacji o swoim stanie zdrowia
- zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
- zachowania w tajemnicy, przez osoby udzielające świadczeń zdrowotnych, informacji związanych z Pacjentem
- wyrażenia zgody albo odmowy na udzielenie świadczeń zdrowotnych
- poszanowania intymności i godności Pacjenta
- leczenia bólu
- dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych świadczeń zdrowotnych
- zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza
- poszanowania życia prywatnego i rodzinnego
- opieki duszpasterskiej
- poszanowania rzeczy wartościowych w depozycie
Szczegóły Praw Pacjenta dostępne są na stronie Rzecznika Praw Pacjenta:
https://www.gov.pl/web/rpp/prawa-pacjenta
https://www.gov.pl/web/rpp/karta-praw-dziecka-pacjenta
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Pełny tekst Ustawy: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20240000581/O/D20240581.pdf
Ochrona praw Pacjenta
Rzecznik Praw Pacjenta jest organem administracji rządowej, który zajmuje się sprawami ochrony praw Pacjentów. Dane kontaktowe:
https://www.gov.pl/web/rpp/wizyta-osobista-w-biurze-rzecznika-praw-pacjenta